CashFlow Mágnes

Vállalkozások likviditása – Pénzügyi tervezés zéró kritériumai

A pénz valós működéséről, a hatékony pénzkezelésről, és a céges pénzügyi tervezés kritériumairól tartott webinárt Patvaros István és Szilágyi Krisztina…

Céges likviditás témakörében tartotta meg élő adását Patvaros István, immáron hatodik alkalommal. Meghívott vendége pedig nem volt más, mint a Profitnavigátor Könyvelőiroda tulajdonosa, Szilágyi  Krisztina. Ketten boncolgatták a webinár során a pénz valós működését, valamint a hatékony pénzkezelés témakörét. 

A visszajelzések alapján szuper témákat dolgozunk fel napról-napra, azonban mindig számít a véleményed! Van olyan terület ami érdekel? Írd meg nekünk, legyen az a következő téma, ami górcső alá kerül. 

Egy korábbi webináunkban bemutattuk a saját fejlesztésű pénzügyi kimutatás tervezőnket, melyet mindenképp tölts le, ha szeretnéd hatékonyan kezelni saját és akár a céges pénzügyeidet! 👉 https://cashflowmagnes.hu/penzugyi-tervezo/

A CashFlow Mágnes csapata napról napra lepi meg közösségét egy-egy új, saját fejlesztésű termékkel. A webinár során sem volt ez másként, hiszen a bejelentkezés elején egy esettanulmány letölésére buzdította Patvaros István a résztvevőket, melynek használata nagyban könnyíti meg egy cég likviditásának tervezését akár 3-6 hónapra is.

👇 https://cashflowmagnes.hu/profit-novelo-ceges-strategiak/?fbclid=IwAR2do2ute7BKZBMr2AcA1K-qCNP8qVf7U38zegM0QSrnNuftsjyjnofSdb8

Nézzük a céges likviditás alapjait! 

Fontos és elengedhetetlen, nulladik lépés, hogy legyen meg a cégnek egy víziója, tudja a tulajdonos, hogy mit szeretne elérni cégével. Erre az esetek döntő többségében stratégia épül. Annak érdekében, hogy mindenki ugyanabba az irányba tartson a cégen belül, a cég minden tagjának ismernie kell a víziót, a fő stratégiai célkitűzéseket. 

A probléma jelenleg az, hogy most, az elmúlt hetek eseményeinek köszönhetően, nem ilyen világot élünk. A válság mélyül, a cégeknek váltani szükséges! Mit gondolsz, mi történik a céggel, ha úgy jár, mint ahogy a Titanic járt a jéghelynek való nekiütközés alkalmával?

Életbe lép az azonnali túlélő üzemmód, amihez olyan túlélési technikákra van szükség, ami azonnali túlélő stratégiaként használható. Ha sikerül az adott veszélyhelyzeten majd túllendülnie a cégnek, akkor van lehetősége ismét a jövőn és a vízióján gondolkodni. 

Mit kell tenni egy ilyen vészhelyzetben?

A cég alapműködésének meg kell maradnia, de tényleg csak alapszintű működésre gondolunk!

Például ha egy sérültet bevisznek a sürgősségire, akkor mit néznek meg először a vizsgálatoknál? Az elsődleges az  alap, a létfontosságú szervek épségének, megfelelő működésének vizsgálata. 

Ez a helyzet áll fenn most a cégek jelentős részénél is. Csökken a bevétel, így a költségeket is muszáj csökkenteni. De hogyan? 

A költségek csökkentése is olyan, mint amikor a főzést megelőzően előkészíted a hozzávalókat, pl. az elkészítendő húst. Először a zsíros részeket fogod eltávolítani (a cégek költségei között is vannak extra – nem alapműködést szolgáló kiadások), majd a felszíni húshoz jutsz, és ha tovább fejted le a húst, akkor eljutsz a legfinomabb, legtextúrásabb részhez a diójához – ez a legízletesebb a legtöbb ember számára.

A költségeket is ennek megfelelően tudod lefaragni. Az eleje semennyire nem fáj, mert rájössz, hogy valóságban felesleges volt (pl.: kávéköltség vagy egyéb jóléti dolgok a cégen belül), majd ha a fix költségeid csökkentésével haladsz tovább, előbb-utóbb eljutsz a bérekig. Elsőként valószínűleg az újonnan felvett munkavállalóidtól könnyebben tudsz megválni, de a kulcsemberek, a régi motorosok már más tészta… A bérköltség optimalizáció a legfájdalmasabb pont. 

A kulcsembereket mindenképp meg kell tartania a cégnek, hogy legyen kikkel újraépülnie a vállalkozásnak a túlélést követően a válság után!

Tehát az első lépés a fix költségek átnézése és azokon belüli csökkentési lépések!

A fix költségek részletes átnézésével és azok optimalizálásával kell kezdened! Tudod mennyi havonta a céged fix költsége? Igen, akkor hajrá, haladj tovább! Nem? Az nagy baj, mert ha most nem tudod akár napi szinten is, hogy milyen költségeid vannak és lesznek a következő időszakban, akkor nem valószínűsíthető, hogy túl fogja élni a cég a jelen válságot.

Jelenleg kb. kétféle cég létezik nagy általánosságban: az egyik, aki a haldoklás irányába halad, a másik, aki az iparági sajátosságából vagy a vezető találékonyságának köszönhetően akár duplázza a forgalmát. A Te céged melyikbe tartozik? 

Tehát akkor mik is azok a zero toleranciás “fix” kiadások, amiket nem tudsz csökkenteni? Ilyenek például a szoftverek költségei, hiszen szükség van rájuk a munkához, az IT szolgáltatások is elengedhetetlenek főként távmunkánál. A bérek is zero toleranciások, mivel a munkavállalóidnak meg kell tudnia élni. Itt az egyedi megállapodás kérdésköre felmerülhet a válságos időszakra vonatkozóan. De ezt most nem tárgyaljuk.

Vajon mi a helyzet az irodabérletekkel? Az elmúlt időszakban a legtöbb irodaház úgy készült, hogy annak hitelének törlesztő részleteit még jelenleg is fizetik az irodaház tulajdonosai. Mindezt a bérlők által fizetett bérleti díjakból. Itt van jelenleg mozgástér, mivel a hiteleknek jelenleg be vannak fagyasztva a törlesztő részletei, azaz átmenetileg akár alkudni is lehet a bérleti díj tekintetében, ha a szükség nagy úr! 

Érdemes egy próbát tenned, pl. a bérleti díjadat feleztesd le a következő hónapokra. Ezt azért is érdemes kérni a bérbeadótól, mert jelenleg ott áll az iroda sok helyen üresen. És így a költséget tisztességesen befelezed a bérbeadóval (mivel neki most nem kell hitelrészletet fizetni az idei évben). Persze, ha ismét használjátok az irodát és újra termelékennyé válik a cég, akkor ismét vissza kell térni az eredeti megállapodáshoz és korrektül fizetni a korábbi bérleti díjat!

Mi a következő lépés?

A munka törvénykönyvében változtatás volt, így közös megegyezéssel a munkáltató és a munkavállaló akár azonnal véget vethet a szerződéses jogviszonynak, ha erről állapodnak meg egymással. A háttérben sok munkavállaló szóban ígéretet tesz a jövőben való ismételt alkalmazás vonatkozásában. Azonban nem biztos, hogy ez az optimális megoldás a vállalkozóknak vagy akár a  munkavállalónak… 

Hitelezés moratórium megoldást jelenthet?

Jelenleg egy globál probléma, hogy sok cég hitelezett, melynek eredményét még a cégek nem termelték vissza, azaz már nem hitelképesek és nem tudnák jelenleg a vállalt kötelezettségeiknek eleget tenni és fizetni a hiteleik tőke és kamat terheit. Kicsit hasonló a helyzet, mint 2007 körül a jelzáloghitel piacon volt még az előző válságot megelőzően… DE ne lássunk rémeket!

Nem riogatás a cél, inkább annak tisztánlátása, hogy a bankok adnak hitelt, nem álltak le ezzel, de! Csak azon cégeknek, akiknél a hitelminősítés alapján biztosítottnak látják, hogy azonnal képesek termelni és a cég általi eredményből a hitellel kapcsolatos extra terheket viselni. Ez alapján mikor kaphatsz pl. folyószámla hitelkeretet? Ha bővülsz, ha beruházol, ha van vevőd és bevételed, ha látszik, hogy nem rogytál össze! Viszont azzal legyél tisztában, hogy a tavalyi hitelkeretekhez képest történt egy nagyjából felezés a keretösszeg kapcsán az elmúlt időszakban! 

A 2020. március közepe előtt felvett hitelek törlesztő részleteit és kamatterheit az idei évben nem kell viselni (aki mégis szeretné fizetni, annak külön nyilatkoznia kell erről a bankjánál). DE! Ami hitelt ezután veszel fel, azután azonnal fizetni szükséges a következő hónaptól kezdődően, arra nincs moratórium. Várhatóan a bankok továbbra is hiteleznek, nem álltak le ezen tevékenységgel, ezért is tudunk a vállalkozásoknak segíteni ebben, akinek folyószámla hitelkeretre van szüksége érdemes lehet jelezni felénk, keress meg minket bátran emailben az info@cashflowmagnes.hu címen!

Nyilván a bankoknak ebből azonnali bevételük származik, ami nekik jelenleg nem lényegtelen! Tudtad? Ha idén nem fizetsz, akkor elnyúlik a hiteled ezzel a 9 hónappal, amit idén nem fizetsz meg, azaz a jövőbeni eredményeidet sújtod a továbbtartó hitelteherrel, ezt mindenképp érdemes mérlegelni!

Azonban a mérleg másik oldalán ott van, hogy ha most nem kell fizetni a hitel részleteket,  az mindenképp pozitív hatással lesz a havi CashFlow-ra, azaz ez most a túlélés szempontjából egy ragyogó hír lehet számodra összességében!

Összegzésképp 12 pontban foglaltuk össze, mit érdemes most tenned: 

  1. Kezd el azonnal írni a kiadásaidat és bevételeidet (xls tábla, kockás füzet, mindegy mibe vezeted! A lényeg, hogy lásd napi szinten, hogy mi az aktuális szituáció). A pénzügyi kimutatás tervezőnket külön ajánljuk erre a célra!
  2. A likviditási tervedet készítsd el 3-6 hónapra, lásd előre mennyi bevételt kell termelned ahhoz, hogy valóban kibírja a céged, tudd a költségeidet fizetni!
  3. A fix költségeidet optimalizáld, a bérköltségek vonatkozásában korrekt megállapodást köss a munkatársaiddal! TUDD mennyi a fix költséged, ez a céged alapja, mivel ennek kitermelése elsődleges feladat a cégnél!
  4. A partnereidet a lehető legkorrektebben fizesd ki, mert enélkül meg fog állni a körforgás, és ha elakad a pénz útja, akkor lesz az igazi baj!
  5. Vegyél részt a napi működésben, légy hajóskapitány, aki irányítja a hajót! TE tegyél a jelenleg a legtöbbet cégedbe, rajtad áll vagy bukik a céged jövője!
  6. Az értékesítésben, az új vevők szerzésében Te legyél az első, mivel ha Te nem tudsz vevőt szerezni, ha Te nem tudsz bevételt csinálni, akkor más sem fog a cégednél krízishelyzetben…
  7. Szervezd úgy a munkát, hogy mindenki hatékonyan legyen képes dolgozni, termelni. Légy türelmes és teszteld a távmunka alkalmasságodat az ingyenes kérdőív kitöltésével: https://homeofficetanacsadas.hu/cashflow/
  8. Maradj higgadt, legyenek céljaid, mutasd az utat és nyugtasd meg munkatársaidat!
  9. Használd emberi és üzleti kapcsolataidat úgy, hogy a nagy egész szempontjából fejlődhessünk, hogy az emberiség haladhasson azon az úton, ami kivezet ebből a helyzetből bennünket!
  10. Ne feledd, hogy a céges pénzügyeidet nem érdemes összekeverned a magán pénzügyeiddel! Ha Te mint magánember nem kezeled megfelelően a pénzügyeidet, akkor nem tudsz igazi kapitány lenni a hajód élén! Nagyon fontos, hogy az alapvető élethez szükséges javakkal magánemberként rendelkezz, hogy legyen megtakarításod, likviditásod! 
  11. Legalább 6 hónapnyi likvid tőkével rendelkezz! Ha kell, intézz idegen tőkét pl. folyószámla hitelkeretet, hogy ha bármi történik a bevételeiddel, akkor se veszítsd el cégedet! De a saját magánemberi vagyonodat ne keverd bele a céged túlélési stratégiájába!
  12. Foglalkozz szeretteiddel, magaddal, minőségi időt szentelj minden számodra fontos embertársadra, hidd el megéri! Ennek keretében társasozzatok, olvassatok könyveket, fejlődjetek, tűzzetek ki hosszú távú célokat, vegyetek fel olyan napi új szokásokat, amivel könnyebb és jobb minőségű életet tudtok élni a mindennapokban, akár otthonról is amíg ez a krízis állapot eltűnik! És legfőképp vigyázz az egészségedre, mert nélküled nehezen fogja túlélni a mostani helyzetet a céged!

Hozzászólás

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com
%d blogger ezt szereti: