CashFlow Mágnes
Mire figyeljünk emberi kapcsolatainkban? Második rész

Mire figyeljünk emberi kapcsolatainkban? Második rész

A CashFlow Mágnes élő webinárja során az emberi kapcsolat témakörét boncolgatta Nagy Botonddal. Vajon milyen hatással van a kialakult helyzet a munkakap…

Előző blogcikkünk folytatásaként az emberi kapcsolatok témakörét boncolgatjuk tovább, melynek alapjául a CashFlow Mágnes Facebook oldalán lévő webinár szolgál.
Patvaros István és Nagy Botond közösen tárgyalták meg, hogy milyen hatással van különböző kapcsolatok alakulására a vírus okozta helyzet. 

Most, hogy már a munkakapcsolatok és a tanár-diák kapcsolat bőségesen kivesézésre került, nézzük a szülő-gyerek és a globális emberi kapcsolataink változását.   Ha nem olvastad az első részt itt megteheted!

Szülő-gyerek viszony

Botond: Fontos  a kialakult helyzetre való tekintettel definiálnunk, hogy ki a tanár és ki a szülő. 

Szülőnek a biológiai szülőt tekintjük? Akkor nézzük a hagyományos iskolarendszerből a dolgot. Sok-sok alkalommal szaktanárként többet kommunikálok a diákokkal, mint a biológiai szülei. 

Egy tanulmány szerint a szülő és gyermek között átlagosan napi 7 perc kommunikáció zajlik le középiskolás korban. Ha az oktató órát, netalán dupla órát tart, az nettó 1,5 óra, ami nyilván nem csak szigorúan a szakmai tananyag tárgyalását jelenti. Sajnos kijelenthető, – tisztelet a kivételnek –  hogy sok szülő nagyon keveset tud a saját gyermekéről. Ezen érdemes elgondolkodni. 

Vajon mi a helyzet most, hogy napi 24 órában együtt van a család?

Botond: Nekem szinte már felnőtt gyermekeim vannak, hiszen az egyik már elballagott, a másik pedig most készül az érettségire. Most, hogy ez az érdekes időszak alakult ki, minden nap együtt vacsorázunk, beszélgetünk. Az utóbbi 3-4 évben ilyen gyakori együtt étkezésre nem volt példa. 

Az a fizikai kontaktus ami eddig hiányzott,  most előtérbe helyeződött. Szerencsés helyzet ez a biológiai szülőknek, hiszen van idő arra, hogy megismerjék gyerekeiket.  

Érdekes, hogy azt a kontaktust, amit az oktató elvesztett, azt a szülő megnyerheti, ha erre kellőképp nyitott. 

Vajon a szülő szülőként, vagy tanítóként használja fel ezt az időt? Fent tudják tartani az egyensúlyt a gyerekekkel együttműködve?

Hogyan tudnak szerinted alkalmazkodni a szülők a kialakult helyzethez? 

Nagyon nehéz jót mondani. Szülőként nagyon fontos, hogy figyeljünk gyermekeinkre, s jelezzünk vissza számukra, bíztassuk őket, segítsük őket. Eljött az az idő, hogy a szülőnek a tanulásban aktív szerepvállalás szükséges.  Óriási felelősség hárult a gyerekekre is azzal, hogy rajtuk van a felelősség az időbeosztás tekintetében. 

Fontos, hogy alakítsunk ki egy új napirendet, időbeosztást, s figyeljünk is erre. Tanítsuk ezt meg a gyerekeknek is.

Ezen kívül a szülő feladata, hogy optimalizálja az együtt tanulás folyamatát. Le kell ülni a gyerekkel és át kell vele beszélni, hogy mikor mit fog csinálni. 

A cél, hogy világossá tegyük a feladatot a gyerek számára, s tudjon egyedül dolgozni az adott feladaton. El kell kerülni, hogy a  szülő ne helyezkedjen be a tanulói szerepbe. Legyen partner a tanulásban, segítse a gyereket, de ne csinálja meg helyette a feladatokat. 

“Lelassulnak az emberek, lelassul a gazdaság, a pénzáramlás. Hogyan hat ez az emberiségre?”

Az éles váltás mind az oktatásban, mind pedig az emberi kapcsolatok maga után vonja az emberek szokásainak változását, hiszen előrejelzések szerint ez az állapot több hónapig fog tartani. Így ebbe az új élethelyzetbe bele kell helyezkedni, új szokásokat kell kialakítani. 

Globális kapcsolataink ápolásának témaköre, fontossága

Kapcsolataink átértékelődése folyik most, hiszen azon napi kontaktok, melyeket a családunkkal, szüleinkkel meg tudtunk valósítani, azok most eltűntek, hiszen csak azokkal tudunk érintkezni, akikkel egy háztartásban élünk. Sokan tartják a social médián keresztül a kapcsolatot családtagjaikkal, de ez most valami egészen más … 

Az online térben megvalósuló kapcsolatok más térbe helyezik a családi, baráti kapcsolatokat is egyaránt. 

“Mit tegyünk, hogy párkapcsolatunkat ebben a helyzetben is megfelelő módon tudjuk ápolni? “

Botond: Véleményem szerint a párkapcsolatoknál alapvetően is rendkívül fontos, hogy a kialakult helyzeteket együtt tudják kezelni a párok, s nagyfokú türelmet mutassanak a másik irányába. Forduljunk szeretettel, megértéssel egymás felé, tanuljuk meg együtt kezelni a helyzeteket. 

Fontos, hogy legyünk elfogadóak társunk felé, a tanárok felé, hiszen most ütközik ki, hogy egy személyben vagyunk  szülők, tanárok, szerelmek. Ez egy végtelen összetett kapcsolatrendszer, mely most bontakozik ki igazán.

Ne hanyagoljuk el családi-baráti kapcsolatainkat sem. Helyezzük át a vasárnapi ebédet online térbe, s beszélgessünk sokat családunkkal. Segítsük egymást lelkileg ebben a kiszámíthatatlan időszakban. 

Kíváncsi vagy, milyen változásokat hozott ez az időszak az oktatók, a gyerekek és a családok életében? Érdekel, hogy hogyan hasznosíthatod ezt az időszakot új szokások kialakítására?

Nézd vissza a videót a CashFlow Mágnes Facebook csatornáján. 

Hozzászólás

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com
%d blogger ezt szereti: